Jullie leider als organisator:
Tijdens de bachelorproefstage moet ik alle verschillende activiteiten correct plannen en organiseren. Ik probeer dit op een zo opbouwend mogelijke manier te doen. Ik probeer de kinderen hun gewoonten geleidelijk te veranderen. Het organiseren van de verschillende activiteiten moet daardoor correct aansluiten bij de leefwereld van de kinderen.
Door de reeds opgedane ervaring in Porto lukt het me al veel beter om te organiseren en samen met de leerkracht te plannen wat ik best doe in de klas.
Jullie leider als inhoudelijk expert:
Om activiteiten te kunnen geven rond gevoelens uiten en gezonde voeding is het nodig om zelf inhoudelijk heel sterk te staan.
Ik heb daarom vele informatiebronnen te rade geslaan. De verschillende internetsites rond voeding heb ik reeds bekeken en grondig doorgenomen. Hierdoor weet ik goed wat er in een dagelijks voedingspatroon mag en kan voorkomen.
Om mijn gevoelens te leren uiten heb ik hier reeds diepgaande gesprekken gehouden over mijn gevoelens en over mijn visie op bepaalde elementen in leven: de zin van het leven, vrienden, liefde,…
Daarbij komt natuurlijk ook het luisteren naar andermans gevoel.
De gesprekken worden gehouden met de Sloveense roommate.
Jullie leider als innovator en onderzoeker:
Om de verschillende probleem te onderzoeken heb ik reeds een enquête gegeven aan de leerlingen en gesprekken gehouden met de verschillende leerkrachten. Hierdoor kon ik de verschillende noden van de school vast te stellen. Ik probeer tijdens het lesgeven ook naar problemen te zoeken. Door het onderzoeken kan ik de behoeften van de kinderen vaststellen en door te reageren en activiteiten te voorzien kan ik deze noden te voorzien. De grootste problemen in de school waar ik mijn BP-stage voltrek is: de gevoelens uiten, de correcte voeding.
Jullie leider als opvoeder:
Door het thema gezondheid aan te pakken in de school probeer ik de leerlingen een deel van de correcte opvoeding mee te geven. Het is belangrijk dat ze weten wat wel en niet kan gedaan op vlak van voeding en op vlak van gevoelens uiten. Het is heel belangrijk dat ik hierbij het goede voorbeeld geef. Op vlak van voeding kan ik de leerlingen tijdens de les vertellen wat ikzelf doe en wat er mag en niet mag. Hierdoor geef ik mee wat goed is voor hen.
Op het vlak van gevoelens uiten probeer ik de leerlingen duidelijk te maken dat je met je lichaam altijd iets vertelt. De leerlingen kregen de kans om hun gevoelens om verschillende emoties aan te nemen. Tijdens deze les heb ik ook mijn gevoelens tentoongesteld aan de kinderen.
maandag 25 februari 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Schat ; )!
Zo te lezen stel je het er ondertussen vrij goed!
Op de katho zit de sfeer er iets minder in. Velen komen niet naar de les en alle lectoren blijven ons de grond in boren met hun overbodige opdrachten. Het wordt echt tijd dat je terugkomt om de sfeer opnieuw wat op te krikken. Ik ben jammer genoeg de tel kwijt geraakt, hoe lang zal ik nog moeten afzien?
xxx
Een reactie posten