Jullie leider als organisator:
Ik heb hier reeds veel geleerd op organisatorisch vlak. Wanneer je in het buitenland terecht komt, sta je er helemaal alleen voor. Hulp van buitenaf komt er praktisch niet. Wanneer er stageperioden gepland zijn door de Belgische coördinatoren moet je zorgen dat dit hier uit de grond gestampt wordt. De coördinatoren weten totaal niet wat je eigenlijk komt doen in hun land. Men denkt dat je hier wat les komt volgen en van de éne naar de andere school moet lopen. (wat soms wel interessant kan zijn)
Je moet er dus zelf voor zorgen dat je stageplaatsen, genoeg uren (om in orde te zijn met de vastgelegde regels), genoeg lessen, ….. hebt. Het organisatorische aspect wordt hier eigenlijk een soort bedelen. Je moet blijven aandringen om iets te mogen doen en om ergens te komen. Ik denk dat dit smeken en aandringen reeds voldoende verworven is. Ik ben er reeds in geslaagd om enkele stageplaatsen te verkrijgen en om dan ook nog eens lessen te geven.
Jullie leider als lid van een schoolteam:
Deze week heb ik voor de derde maal een andere school bezocht. Door het vele veranderen van school is het moeilijk om je volledig te kunnen integreren in een schoolteam. Ik probeer me toch telkens op een niet-opdringerige manier in deze schoolgroep te nestelen. Tijdens deze week was het moeilijk om me volledig te kunnen nestelen in deze schoolgroep. Ik had veel werk om gesprekken aan te gaan en om met de kinderen te praten. Toch kon ik enkele momenten met de leerkrachten en directeur doorbrengen. Men zag me natuurlijk als een buitenstaander aan maar apprecieerde me toch.
Jullie leider als begeleider van leer en ontwikkelingsprocessen:
Tijdens mijn stage kon ik reeds enkele lessen geven waardoor ik de leerprocessen van de kinderen kon begeleiden. Ik stuurde de kinderen op de gepaste momenten bij. Ik deed dit door hen op details te wijzen waar de kinderen niet aan dachten.
Vb: Tijdens de gegeven beeldles moest ik de leerlingen soms bijsturen zodat ze tot het gevraagde resultaat zouden komen. Deze interventies waren: wijzen op kleurgebruik, wijzen op de gebruikte vormen, wijzen op het gebruik van materiaal,…
Dit lukte heel vlot waardoor de kinderen hebben bijgeleerd.
maandag 25 februari 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten