donderdag 7 februari 2008

week 2

Jullie leider als opvoeder:
De leerlingen in de school zijn heel luidruchtig en chaotisch bezig. Ik probeer de leerlingen de correcte houding mee te geven. Wanneer ze ruzie aan het maken zijn probeer ik ze te bedaren. Wanneer ze met voorwerpen gooien probeer ik dit hun af te leren. Ik kan wel niet voordurend onderbreken omdat de leerkracht lesgeeft. De subtiele manieren om het slechte gedrag af te leren worden dan toegepast. (geleerd door Willy Decraene) Het aankijken, wijzen, indien nodig korte mededeling,…
De leerlingen zien me soms nog als een buitenstaander en proberen meer en meer. (Ik laat dit natuurlijk niet toe.)

Jullie leider als lid van een schoolteam:
Tijdens de middag ging ik samen met de leerkrachten op restaurant gaan eten. Ik werd snel opgenomen en voelde me dan ook snel thuis. De conversaties met de leerkrachten verliepen vlot. Er werden verschillende onderwerpen aangehaald. (schoolvisie, leerkrachtenvisies, mijn visie, activiteiten, vergelijkingen met België,…)

Jullie leider als cultuurparticipant:
Ik probeerde de verschillende aspecten van de cultuur reeds. De taal probeer ik zo vlot en zo rap mogelijk te leren. Het Portugese voedsel heb ik ook reeds geproefd: franchesinha en Porto.
Ik heb reeds musea over de geschiedenis van Porto bezocht.

Geen opmerkingen: